onsdag 22 januari 2014

Svar till Hans B. Nordin, Ordet, Sydsvenskan

Stötte på detta inlägg i Ordet idag. Blev självklart upprörd o kände att jag behövde göra något åt saken. Ska skicka in detta som svar. Ge gärna feedback.

Hej Hans!
Tillägget av ordet hen i den svenska vokabulären och ordlistan är inte något som ska ersätta hon och han. "Hen" är till för när vi inte vet vad någon har för könsidentitet eller för de som känner att de varken är han eller hon. I Tyskland och Australien finns det nu ett tredje kön, för de som föds intergender. När du skriver att hen är ett hån, hånar du alla de som varje dag kämpar med sin könsidentitet och ständigt blir kallade för fel pronomen.
Hen är också ett bra sätt att inte sätta några förväntningar eller fördomar på hur en person är eller borde bete sig, beroende på om det är en kvinna, man eller något däremellan.
DU behöver inte benämna dig själv som hen. Om DU trivs som han (antar jag), ska du definitivt fortsätta att kalla dig för det.

Snälla Hans B. Nordin, låt alla människor få benämnas som de själva vill. Att förneka dessa personer detta, är ett hån mot mänskligheten.

PS. Det finns redan könsneutrala omklädningsrum och toaletter, även om de behöver bli fler. DS.
Sanne Petersson, F! Lund

2 kommentarer:

  1. jag tycker du har missuppfattat problematiken. Hen är ett ord man bör använda när man inte vet könet på den man pratar om, typ "vad heter hen?" för att inte förutfatta meningar om den okända personen eller förstärka patriarkala uppfattningar, som du vet. Det man bör sträva efter istället för införandet av ytterligare ett kön (Hen?) borde vara att man istället avskaffar de juridiska könen. Inte ge folk varken, han, hon eller hen. Sen får man såklart kalla sig vad man vill men om problemet med "han" och "hon" är att de skapar normer och förväntningar så skulle ju även "hen" göra det. Avskaffa de juridiska könen, det vore idiotiskt att införa ett tredje kön när problemet är att man tänker på folk utifrån kön. Du verkar säga att "Två kön är för lite, tre är bättre" när det är uppdelningen av människor i kön från början det är fel på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!

      Precis, det skriver jag också om.
      Jag förstår vad du menar, men jag känner inte att jag har missuppfattat något. Det är klart att "hen" också kan skapa normer och förväntningar på om hur en person är. Jag är medveten om att det finns fler kön än tre och jag håller med om att uppdelningen av människor i kön är fel, men samtidigt så har "hen" gett många personer ett andrum, någonstans att landa i ett samhälle som stenhårt tror på ett binärt könssystem. Jag vet däremot inte om att det hade varit bra att avskaffa de juridiska könen..vi måste fortfarande kunna argumentera och förstå det förtryck som kvinnor (både cis, trans* osv.) utsätts för och den analysen blir svår om vi avskaffar juridiska kön.

      Radera