onsdag 8 januari 2014

Genusvetenskap och basinkomst

Sitter på Orkanen på Malmö Högskola och letar efter mina böcker som jag behöver till tenta och bokrecension. Riktigt gött att en som student "vid annat lärosäte" som de kallar det också kan ha lånekort här! Trodde att jag skulle må lite sisådär av att sitta här med tanke på mina minnen från förra studieperioden vid MAH, men det känns verkligen jättebra! Helt sjukt najs utsikt och stort och luftigt. Gillar't skarpt!

Nu är det inte mycket kvar av grundkursen i Statsvetenskap. Känns helt sjukt. Jag är antagen med villkor för fortsättningskursen nästa termin, så jag behöver klara tentan för Internationell Politik och ha klart omtentan för första kursen innan den 20 januari. Kan gå! (Haha, Greger i Populärmusik från Vittulla..."KAN GÅ!")Men helst så vill jag ju läsa genusvetenskap. Är 11:e reserv där. Fick höra av en partikamrat att tydligen så finns det människor som söker genusvetenskap, kommer in, sen skiter de i att komma på utbildningen. Bara för att de vill ta upp platser för de som verkligen vill läsa det. De tycker alltså inte om genusvetenskap, är snarare emot det än för det, och deras strategi för att kunskapen om genus inte ska sprida sig är att ta upp platser på utbildningen! Jävla sätt alltså. Men om det nu är så, kan jag utan problem komma till introduktionsdagen som reserv och registrera mig eftersom det inte alla antagna kommer att finnas där.

Annars har jag skrivit 6 nya sidor av boken! Jobbar bäst på natten eller sen kväll har jag märkt. Blir ofta att jag annars bara ligger och tänker en massa saker jag vill skriva.

Jag rekommenderar ALLA att ta en titt på basinkomst/medborgarlön. Det har startats en studiecirkel i Lund om detta. Jag var på det första mötet. Pendlade mellan att vara tårögd, skitarg, glad och hoppfull. Att få träffa andra människor som precis som jag kämpar med pengaproblem som mycket är på grund av myndigheterna i vårt kära land varje dag var nästan överväldigande. Vilken styrka och kämparglöd alla sitter inne på! Och att få bli presenterad av en lösning som sprider sig som en löpeld i Europa fick mig nästan att börja gråta flera gånger. Hoppas verkligen att F! vill ta till sig detta och ha med det i sitt partiprogram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar